فرهنگ و سنت مردم عمان

عمان کشوری در حوزه خلیج با قدمت بالا و فرهنگی غنی
فرهنگ و سنت مردم عمان

فرهنگ و سنت مردم عمان

پیروان فرقه اباضیه (نزدیك به 75 درصد) اكثریت جامعه عمان را تشكیل می دهند و اصولا مردمانی آرام، محتاط همراه با رفتار و منش اجتماعی معتدل و خلق و خوی نرم می باشند. آنها در سراسر مناطق عمان زندگی می كنند و هدایت امور مذهبی جامعه و مساجد را برعهده دارند. اهل سنت از دیگر گروه های عمده مذهبی می باشند. اهل تسنن در مناطق جنوبی، شهرهای صور و لوی ساكن هستند. شیعیان به عنوان سومین گروه مذهبی عمان به سه گروه و طایفه عجمی ، لواتی و بحارنه تقسیم می شوند. شیعیان در امتداد سواحل منطقه باطنه و استان مسقط زندگی می كنند و از جایگاه خوبی نزد دولت و مردم برخوردار هستند.

با توجه به این كه دین رسمی عمان اسلام است، سایر ادیان از جمله پیروان مسیحیت و هندو نقشی در ساختار سیاسی كشور ندارند. در میان فرق اسلامی ، نفوذ مذهب اباضی بیش از سایرین است و كشور طبق اصول شرعی و عرفی فرقه اباضی اداره می شود .

پوشش زنان عمانی در اماكن عمومی كامل است و مردها نیز به همراه پوشیدن دشداشه های سفید و تمیز كلاه مخصوص به سر می گذارند كه نوعی احترام و منزلت اجتماعی محسوب می شود. عمانی ها در مراسم رسمی خنجر به كمر می بندند و به جای كلاه عمامه بر سر می گذارند. رعایت نظافت، مصافحه، استعمال عود و عطرهای خوش بو، رعایت نظم و قوانین راهنمایی و رانندگی، حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، گرامی داشتن میهمان و اغلب آرام سخن گفتن از دیگر ویژگیهای جامعه عمانی است كه آنان را نسبت به سایر كشورهای عربی منطقه متمایز می كند

فرهنگ و سنت مردم عمان
مجان أرض المستقبل - رنت ماشین عمان